-"Mai vaig escollir l'espasa, penso que va ser l'espasa la que em va
escollir a mi”-
-Bob
Anderson.
El
motiu d'aquest article és senzill. La recent mort a l'1 de gener de
2012 del mestre d'esgrima “Bob Anderson” a provocat que decidís
escriure'l abans del que preveia i així recordar a tant distingit
“gentleman” que sobretot, serà recordat per el seu paper de
Darth Vader a les escenes d'esgrima de la Guerra de les Galàxies i
per ser mestre d'esgrima de molts actors de Hollywood.
El seu nom és Robert James Gilbert Anderson, conegut com a “Bob” Anderson. Anglès, nascut al 15 de setembre de 1922 a Gosport, comtat de Hampshire. Mort a l'1 de gener de 2012 al comtat de West Sussex a Anglaterra als 89 anys. Va servir a l'armada a la 2ª Guerra Mundial, ha sigut esgrimista olímpic, més tard entrenador de la selecció anglesa d'esgrima, instructor militar d'esgrima i mestre i coreògraf d'esgrima escènica.
Vida esportiva:
"El Coventry" |
Finalitzada
l'etapa d'esgrimista de competició però encara dins del món de
l'esgrima esportiva, Bob Anderson va convertir-se en l'entrenador de
la British National Fencing School, substituint el que fins a llavors
havia sigut l'entrenador nacional (i del mateix Anderson) el francès
Roger Crosnier, quan aquest retornà a França. Durant 20 anys, va
impartir cursos d'esgrima per tot Anglaterra, molts d'ells, per a
principiants, combinant l'activitat esportiva amb la seva futura
carrera cinematogràfica.
Com a entrenador de la selecció anglesa va guanyar una important competició europea de sabre, va preparar els seus alumnes en 6 olimpíades, i va tenir un paper molt important en una de les millors èpoques de l'esgrima anglesa. Durant la dècada d'entre els 1960 i 1970 va ser també president de la British National Academy of Fencing. També van crear l'Associació Britànica d'Entrenadors. Explica que els entrenadors anglesos per aquella època no tenien cap tipus d'actualització per millorar els seus coneixements. I volien acabar amb aquest problema amb 'l'Associació Britànica d'Entrenadors'.
Com a entrenador de la selecció anglesa va guanyar una important competició europea de sabre, va preparar els seus alumnes en 6 olimpíades, i va tenir un paper molt important en una de les millors èpoques de l'esgrima anglesa. Durant la dècada d'entre els 1960 i 1970 va ser també president de la British National Academy of Fencing. També van crear l'Associació Britànica d'Entrenadors. Explica que els entrenadors anglesos per aquella època no tenien cap tipus d'actualització per millorar els seus coneixements. I volien acabar amb aquest problema amb 'l'Associació Britànica d'Entrenadors'.
Va
estar en diverses ocasions a Ottawa, treballant amb l'Associació
d'Esgrima del Canadà com a director tècnic. Membres de la federació
canadenca recorden com als nens els entusiasmava saber que aquell
senyor anglès havia sigut Darth Vader i també per la seva gran
educació. Els progressos de l'esgrima canadenca i en especial en el
sabre en els últims anys es deuen en part a Bob Anderson on va
elaborar un sistema d'entrenadors i aportant innovacions l'esgrima
canadenca.
Vida
cinematogràfica
La
carrera en el món del cinema de Bob Anderson va iniciar-se al mateix
any que els jocs de Helsinki. -”Tenia durant els jocs 10 dies
lliures, i vaig rebre una trucada dels Elstree Studios per fer un
pel·lícula amb l'Errol Flynn. Ells volien experts en esgrima i jo
tenia 10 dies per trobar-me amb Flynn”- comenta Anderson. El que el
va convertir amb el mestre d'esgrima de Hollywood no va ser el fet de
treballar amb Flynn, molts altres ja ho havien fet abans, si no que
durant l'assaig, en Bob Anderson va ferir per accident al famós
actor, guanyant-se el mot de “l'Home que va ferir Errol Flynn”.
Recorda Anderson: -”Estàvem a bord d'un vaixell a “Master of Ballantrae” i li vaig tocar la cama i va començar a sortir sang! Tothom estava aterrit, estava convençut de que m'acomiadarien, per sort Errol Flynn va adonar-se que havia sigut un accident.”- De fet va treballar amb l'Errol Flynn en més pel·lícules com “The Dark Avenger” i on també seguien havent-hi accidents com el que el mateix Flynn gairebé li secciona un dit a en Christopher Lee durant el mateix rodatge. Després d'aquesta pel·lícula, el contractaren per diverses produccions italianes en seqüències de pirates. -”Vaig fer de coreògraf i doble, havia de doblar tot aquell personatge que hagués d'enfrontar-se amb l'Errol Flynn. A vegades feia tants personatges que en una ocasió m'havia de matar jo mateix perquè interpretava tots dos actors que se suposa que lluitaven entre ells”-.
Va
consolidar-se a Hollywood quan l'escollí el mateix Stanley Kubrick
al 1974 com a mestre d'Esgrima per “Barry Lyndon”. I és també
per aquesta època que també obté el carreg de Mestre d'esgrima de
la “Royal Shakespeare Company a Stratford” durant 8 anys. Bob
Anderson parla que la feina de coreògraf d'esgrima al cinema és una
feina sota molta pressió. Comentava que ells [els directors i
productors] escullen actors que sovint no tenen ni idea d'esgrima.
Com en el cas de Barrry Lyndon protagonitzada per Ryan O'Neal el qual
fou alumne d'Anderson, que tot i així l'actor va desenvolupar un bon
sentit de l'espasa degut a que és un gran atleta. Sorgia en ocasions
el problema que un protagonista no tenia coneixements d'esgrima però
havia d'interpretar un expert lluitador i amb l'adversari passava al
l'inrevés, és a dir, l'actor que s'enfrontava al protagonista
representa que sabia menys d'esgrima però normalment era un
especialista molt més experimentat, era difícil semblar menys bo
del que realment un era. En ocasions utilitzaven un doble per el
protagonista. Però en el cas d'en Ryan O'Neal no va ser necessari ni
per a ell ni per al seu oponent on tots dos eren suficientment bons
per fer l'escena
Al
1977 George Lucas contracta a Anderson com a assessor d'esgrima per
la seva primera pel·lícula galàctica començant la seva especial
relació amb la Trilogia de les Galàxies. Al 1980, Anderson ja amb
gairebé 60 anys va tornar a treballar per la saga galàctica a
“l'Imperi Contraataca” i al “Retorn del Jedi” com a mestre
d'esgrima i també com a actor encarnant al malèfic Darth Vader.
Durant el rodatge, ell i el seu col·laborador, Leon Hill, es van
topar amb diversos problemes, el primer era que les espases de
carboni eren molt delicades i no resistien els forts cops que donava
en David Prowse (l'actor que interpretava Darth Vader). S'hi afegia
la pèrdua de visió del casc obligant a ser un expert esgrimista per
utilitzar-les com es requeria, i finalment, el problema més
important era que el mateix Prowse tenia dificultats per executar
correctament els moviments que li ensenyaven. Va
treballar amb Prowse però no en van treure res prou bo per el que es
volia.
Al
final en George Lucas va acceptar que el mateix
Anderson es posés l'armadura d'en Darth Vader en les escenes de
combat, però això últim es va mantenir en secret i per això no hi
figura el nom de Robert Anderson als crèdits. Així Anderson es va
veure obligat a realitzar acondicionament físic per el paper que
hauria d'interpretar, va
posar-se el vestit de Darth Vader i va substituir Prowse en les
escenes de combat. Riu Bob Anderson en una entrevista-“Es la
primera vegada que faig de dolent i guanyo”- referint-se a l'escena
final de l'Imperi Contraataca. D'altra banda, Mark Hamill (Luke
Skywalker) era molt bo i el va entrenar el mateix Anderson. En Mark
Hamill no volia dobles, ja que tenien un doble que també estava
aprenent esgrima per fer l'escena i al ser en Hamill millor no va
necessitar que el doblessin. A part d'això, el veterà
mestre d'esgrima també apareix durant l'Imperi Contraataca fent un
paper d'extra en l'escena del planeta gelat.
En una entrevista al 1983 a la revista “Starlog Magazine”, Mark Hamill va dir: -”En Bob Anderson és qui realment va fer de Vader en les escenes de combat. Se suposa que havia de ser un secret, però finalment li vaig dir a en George que això no podia continuar així, en 'Bob' va treballar molt durament com perquè no se li reservi cap reconeixement. És ridícul preservar el mite que el personatge el va interpretar una sola persona.”-. Curiosament, va ser el mateix Bob Anderson vestit de Darth Vader que va protagonitzar una de les escenes més famoses de la història: El moment que en Darth Vader pronuncia “Jo sóc el teu pare”. Per el que fa l'esgotament de les escenes que Mark Hamill esmenta, en Bob Anderson va comentar que a la cambra on es feia l'escena hi feia molta calor perquè no es dispersés el vapor. Dels 5 dies que va treballar amb en Mark Hamill en aquella escena va perdre 5 kg. Com última curiositat, dir que és seva la frase que menciona sobre les espases làser Alec Guinness (Ben Kenobi) a la primera entrega de la trilogia -”Una arma elegant per èpoques més civilitzades”-.
Va fer les coreografies de la “Princess Bride” al 1988. En aquell moment, Anderson començava a creure que el seu estil estava antiquat i que el que es volia era realisme, però la “Princess Bride” va ser potser l´últim duel del Hollywood clàssic a la pantalla. Va concebre el combat de la Princess Bride com a homenatge a l'esgrima de les pel·lícules d'aventures hollywoodianes que arribaven al seu final i deixaven pas a una nova esgrima cinematogràfica. Com a anècdota, dir que va haver de renyar als actors en diverses ocasions perquè lluitaven fora de les escenes per divertir-se. Tot i així en posteriors entrevistes deia que va gaudir particularment amb les escenes de la “Princess Bride” amb molt bones crítiques de l'escena de Mandy Patinkin (Iñigo Montoya) i Cary Elwes. ApSimon de la federació canadenca afirmen que la “Princess Bride” era la coreografia favorita del propi Bob Anderson.
Al
1991 Anderson es retira oficialment, però tot i així segueix
treballant en molts projectes vivint entre els Estats Units i
Anglaterra, com per exemple el de 1996 de la “Màscara del Zorro”.
De les experiències d'aquest film amb els actors, recorda Bob
Anderson al llibre de Richard Cohen, que al treballar amb Catherine
Zeta Jones el fet de ser ballarina va ajudar molt, que Anthony
Hopkins, per el que sembla li va agradar molt l'esgrima i moltes
escenes les volia repetir 4 o 5 vegades més. Però del que en va fer
més elogis va ser d'Antonio Banderas al que qualificava de talent
per l'esgrima.
Durant
el 2000, va ser entrevistat per l'escriptor i també esgrimista
Richard Cohen durant el rodatge d'una de les pel·lícules de la saga
Bond en que hi col·laborava. I li explicava sobre com treballava les
escenes: -”Normalment improviso sobre un número bàsic tal i com
em ve al cap donant-li molta importància al ritme de l'assalt. El
més important del combat coreografiat es el canvi de ritme de les
fulles. Si tot marxa al mateix temps es torna avorrit, així que has
de realitzar accions àmplies i lentes, i després canviar-ho per
ràpides i fluïdes”.- L'any següent, el New York Times explicava
d'ell: “És increïblement inventiu i es nega a tractar els actors
com a estrelles. Molts d'ells es queixen de la intensitat de
l'entrenament, però els que han treballat amb ell el prefereixen”.
De fet deia que per preparar correctament un actor necessitava
treballar amb ell nit i dia durant almenys 6 mesos. Anderson
havia de ser creatiu a la força ja que limitar-se a les accions més
“pràctiques” no era suficient per el dramatisme escènic.
-“Resposta i contraresposta, aquest era el camí per fer una
seqüència, com d'una seqüència de dansa. També has de mirar el
set de rodatge i veure que és possible en termes d'espai i
accessoris. En els primers moments tot és creació, un cop tens unes
idees del director tu has d'utilitzar els teus coneixements d'esgrima
per crear una escena de lluita que no només sigui el que vol el
director si no també que sigui emocionant i representi un bon retrat
dels personatges.
Entre el 2001 i 2003 va tornar a treballar en una altra gran trilogia: El Senyor dels Anells. Una vegada més, els actors van quedar encantats amb ell: Viggo Mortensen el qualificava d'autèntic 'cavaller britànic' i era una experiència treballar amb ell, com també expliquen tant ell com la resta d'actors com la Liv Tyler que era molt exigent amb la feina. Malauradament al tornar de Nova Zelanda del rodatge va tenir un problema amb el càncer. Tot i així, això no el va fer parar de treballar, i ja, al 2006 tornava al món del cinema amb Alatriste.
En
la seva mort al 2012 i amb 89 anys, Bob Anderson no ha deixat mai
d'aportar els seus coneixements al setè art fins a l'últim moment.
Recentment havia treballat en la nova pel·lícula del Hobbit
dirigida per Peter Jackson i que ens retorna al mític món del
Senyor dels Anells de Tolkien. Robert Anderson ha treballat dins de
la indústria cinematogràfica durant més de 30 anys i més de 60
dedicats completament a l'art de l'espasa.
Ha treballat amb molts actors i pel·lícules, dels mencionats anteriorment i hi podem afegir: Stewart Granger a Scaramouche, a Roger Moore per a “Moonraker”, Sean Connery a “Highlander”, Richard Gere a “First Knight”, Alec Guinness per “Star Wars”, Pierce Brosnan “Die Another Day”, i també Charlie Sheen, Johnny Depp i Orlando Bloom entre d'altres. Tant esportistes com actors recorden d'ell que era amable, cavallerós, educat, però també estricte, molt perfeccionista i exigent amb qui treballava. En una entrevista al “The Globe” confessava que el motiu de seguir treballant en el cinema fins hi tot després de la seva suposada retirada era ajudar a la gent que veia les pel·lícules a escollir un esport com l'esgrima i que el cinema ha sigut la millor publicitat que l'esgrima hagi pogut tenir. Per el que sembla, ho ha aconseguit sobradament.
Ha treballat amb molts actors i pel·lícules, dels mencionats anteriorment i hi podem afegir: Stewart Granger a Scaramouche, a Roger Moore per a “Moonraker”, Sean Connery a “Highlander”, Richard Gere a “First Knight”, Alec Guinness per “Star Wars”, Pierce Brosnan “Die Another Day”, i també Charlie Sheen, Johnny Depp i Orlando Bloom entre d'altres. Tant esportistes com actors recorden d'ell que era amable, cavallerós, educat, però també estricte, molt perfeccionista i exigent amb qui treballava. En una entrevista al “The Globe” confessava que el motiu de seguir treballant en el cinema fins hi tot després de la seva suposada retirada era ajudar a la gent que veia les pel·lícules a escollir un esport com l'esgrima i que el cinema ha sigut la millor publicitat que l'esgrima hagi pogut tenir. Per el que sembla, ho ha aconseguit sobradament.
Afirmava: -”Ensenyar i entrenar actors ha sigut sempre una
divertida part de la meva vida. I ha sigut un plaer”-.
Filmografia
més destacada
Star
Wars - Return of the Jedi 1983
Star
Wars - The Empire Strikes Back 1980
Alatriste
2006
The
Legend of Zorro 2005
The
Lord of the Rings - Trilogy 2001-2002-2003
Die
Another Day 2002
The
Mask of the Zorro 1998
First
Knight 1995
The
Three Musketeers 1993
By
the Sword 1991
The
Princess Bride 1987
Barry
Lyndon 1975
Highlander
1986
Els
vídeos de les entrevistes
Vídeo
de quan treballava amb la Federació del Canadà
Warriors
of the Third Age (1ª part del documental del rodatge del Senyor dels
anells on apareix Robert Anderson)
Fragment
del documental “Reclaiming the Blade” on apareix una entrevista a
en Robert Anderson
Fragment
del documental “Die Another Day Behind the Scenes” on es parla de
l'escena d'esgrima i hi ha una entrevista amb en Bob Anderson
Per
saber més:
“By
the Sword” de Richard Cohen.
AustralianAcademy of Fencing (en anglès) link